Leerling in Beeld
Leerling in Beeld-toetsen oefenen
Wil jij met je kind de Leerling in Beeld-toetsen oefenen? In dit artikel vertellen we je precies wat de Leerling in Beeld-toetsen inhouden, waar ze voor dienen en hoe je ze met je kind kunt oefenen.
Wat is Leerling in Beeld?
De Leerling in Beeld-toetsen zijn toetsen uit het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito is de uitgever van heel veel toetsen voor het basisonderwijs. Deze toetsen meten de tussenstand van kinderen in hun ontwikkeling. Toetsen van Leerling in Beeld worden afgenomen voor de volgende vakken:
- Rekenen en wiskunde
- Begrijpend lezen
- Taalverzorging
- Technisch lezen
Er is een opbouw in de afname van deze toetsen. In groep 3 wordt nog intensief het leren lezen getoetst, middels bijvoorbeeld de AVI-toets. Naarmate leerlingen in hogere groepen komen te zitten, worden ook de toetsen daarop aangepast.
Leerlingvolgsysteem
De meeste vragen hebben ouders over de rol van een leerlingvolgsysteem op een school. Het leerlingvolgsysteem is anders dan de methodetoetsen. Lesmethoden worden gebruikt om stof aan te leren en methodetoetsen dienen om te bekijken in hoeverre kinderen de aangeboden lesstof begrepen hebben. Het leerlingvolgsysteem (vaak ook afgekort tot LVS) dient om een globale lijn te bewaken, volledig onafhankelijk van methodes.
Een leerlingvolgsysteem leunt niet op een bepaalde lesmethode, maar kijkt enkel naar de kerndoelen, zoals die door het Ministerie van Onderwijs (en het SLO) zijn opgesteld. Daarbij is er twee keer per jaar een meting en kan de voorgaande meting naast de nieuwe worden gelegd om te bepalen welke sprake van groei en vooruitgang er is.
Scores uit Leerling in Beeld
De leerkracht van een kind krijgt de scores van de Leerling in Beeld-toetsen te zien. De scores kunnen worden gedeeld met ouders. Ze dienen vooral om een beeld te krijgen van waar een leerling in zijn of haar ontwikkeling staat. De scores worden dan ook gebruikt om plannen te maken voor een komende periode.
Wanneer kinderen volgens de lijn volgen, zal er weinig veranderen. Kinderen krijgen dan les volgens het basisaanbod. Dit is immers voldoende gebleken om lekker mee te komen.
Als kinderen uitvallen naar beneden, kan er worden geïntensiveerd. Bijvoorbeeld door bijles te geven, RT aan te bieden of een leerling verlengde instructie te geven (dat houdt in dat ze extra les krijgen in de klas en de leerkracht even wat meer tijd neemt om iets uit te leggen). De meeste lesmethodes sluiten hier overigens goed op aan, want die bieden ook aangepaste lijnen om meer tegemoet te komen aan specifieke behoeften.
Wanneer kinderen hoog scoren op de Leerling in Beeld-toetsen van Cito, kan er gekozen worden voor meerwerk. Dit is uitdagend werk voor kinderen die verder zijn in hun ontwikkeling. Zij maken dan opgaven los van de methode, vaak op eigen niveau. Een voorbeeld van dit soort werk is Briljant. Ook veel lesmethodes bieden meerwerk in hun vaste aanbod.
Leerling in Beeld oefenen
Wil jij de Leerling in Beeld oefenen met je zoon of dochter? Afhankelijk van in welke groep je kind zit zijn er veel oefenboeken te vinden. Een goed oefenboek kan helpen het maximale uit deze belangrijke toetsen te halen. Belangrijker nog: je voorkomt er uitval mee en kunt achterstanden inlopen. In onzekere tijden in het onderwijs (door lerarentekorten) kiezen steeds meer ouders voor extra middelen om een vinger aan de pols te houden en het leren zelf in de hand te houden.
De Leerling in Beeld oefenen kan goed met de juiste oefenboeken. Dit zijn oefenboeken die de echte toetsen zo goed mogelijk nabootsen en kinderen de kans geven bekend te raken met het type vraagstelling.
Conclusie
Leerling in Beeld is van Cito en betreft een uitgebreid leerlingvolgsysteem voor de basisschool. De toetsen van Leerling in Beeld dienen om te bepalen of een kind mee kan komen op school en hoe de ontwikkeling loopt en wat er verder gevraagd kan worden. Veel ouders willen oefenen voor de toetsen van Leerling in Beeld. Dit is het beste te doen met goede oefenboeken, die de stof van Leerling in Beeld zoveel mogelijk nabootsen. Op die manier krijgen kinderen een goede indruk van wat de toets te bieden heeft en kunnen zij optimaal worden voorbereid op de toetsdagen zelf. Dit voorkomt niet alleen stress, maar ook grotere achterstanden in het leren.